Kategórie

Japonské nože? Jednoznačne, ale...

Tí, ktorí vlastníte kvalitný japonský nôž, nám s vysokou pravdepodobnosťou potvrdíte, že jeho výkony sú podstatne výraznejšie ako v prípade jeho mimo japonskej konkurencie. Z logického hľadiska nejde o prekvapivý jav. Je to len vyústenie jednoduchých pragmatických súvislostí. Japonská kuchyňa je postavená na surovinách, pri ktorých správny a čistý rez je otázkou nielen estetiky, ale hlavne chuti. Napríklad prienik sójovej omáčky do plátku surovej ryby je výrazne determinovaný kvalitou rezu. Ten si vyžaduje čepeľ s ostrým uhlom ostria. No a takéto ostrie má zmysel formátovať len na to vhodných materiáloch s použitím príslušných techník. Jednoduché a zrozumiteľné.

Pravdupovediac tá jednoduchosť je veľmi relatívna. Ak by tomu tak nebolo, celý svet by vyrábal nože japonského typu. A tu je ten háčik. Treba mať na zreteli, že japonské nožiarstvo sa vyvíja už viac ako 700 rokov. Techniky spracovania rôznych materiálov si jednotliví výrobcovia prísne strážia a odovzdávajú ich len v rámci svojich rodov. Napríklad pre značku KASUMI pracuje ako odborný konzultant majster Fujiwara Kanefusa, príslušník 25. generácie kováčskeho klanu. Takéto ohromné skúsenosti nenahradí ani najnovší počítačový software. No a tu sa dostávame k podstate tohto článku.

Mnohí výrobcovia kuchynských nožov sú si vedomí zvyšujúcej sa popularity japonských hocho /hocho = nôž/. Ich prístup sa rôzni. Niektorí zaraďujú do svojich kolekcií jeden nôž s japonským tvarom /najčastejšie santoku/, iní pridajú celú radu tkz. japonských nožov. Je potrebné si uvedomiť, že takéto nože nemajú s tými z Japonska nič spoločné. Ani materiál, ani konštrukciu ani výkony. Inými slovami, hotové nešťastie.

Iný výrobcovia volia sofistikovanejší spôsob. Kúpia menšieho japonského výrobcu a jeho kolekciu zaradia pod svoje krídla. V takomto prípade nie je veľa priestoru na námietky. Existuje však riziko, že v rámci optimalizácie nákladov zasahuje materská firma do svojej japonskej dcéry viac ako sa sluší a patrí. Výsledkom môžu byť nežiaduce kompromisy v kvalite a čo je horšie i v samotnej filozofii produktu. Ako príklad z iného odvetvia možno spomenúť neblahý koniec ikonickej automobilky SAAB pod krídlami koncernu GM, ktorý nemal ani len  poňatie čo sa mu dostalo do rúk a tak to žiaľ aj dopadlo. Ďalším negatívom je cenotvorba, ktorá okrem bežných položiek obsahuje i tučnú koncernovú maržu. V lepšom prípade tak kúpite originálny japonský nôž, no za premrštenú cenu.

Tretí prípad je najžalostnejší a najnebezpečnejší. Pokiaľ v prvom prípade je zrejmé, že ide o nejaponské nože v tvare tých japonských a v druhom prípade o skutočne japonské i keď predražené, tretí prípad môžeme smelo nazvať podvodom. Tu je jeho základný model.

Vyberie sa japonsky znejúci názov. Čím japonskejší tým lepší. Úplne najlepšie odvolávajúci sa na výrazy ako samuraj /konkrétne Samura/, katana, resp. názvy miest, japonských stromov atď. Tí prešibanejší volia komplikovanejšie a ťažšie vypátrateľné názvy. Potom sa v profesionálnom štúdiu vyrobí internetová prezentácia. To je to najhlavnejšie, pretože takéto „šperky“ môžete kúpiť len v on-line prostredí, nikdy nie v kamennom obchode. Prezentácia zvyčajne obsahuje pôsobivé videá, na ktorých Yamamoto san, člen x-tej generácie najlepších kováčov búši kladivom na rozžeravenú čepeľ. Mená majstrov sa vyberajú rovnakým spôsobom ako názov nožov. Len Yamamotovcov je v Japonsku zopár miliónov. Skúste si nájsť toho pravého. Dočítate sa o ultimatívnej oceli s opisným názvom. Čo takto názov podľa nejakého z japonských ostrovov? Táto ultratvrdá oceľ pochádza z dvoch, troch či štyroch provincií. Autor sa zrejme inšpiroval výrobou škótskej blendovej whisky. Tu sa skutočne vyberajú jednodruhové destiláty z jednotlivých páleníc pre tvorbu vybraného blendu, no v oceliarstve to určite neplatí. Čerešničkou na torte je balenie. Exkluzívny nôž musí byť predsa primerane zabalený. Najvhodnejšia je okázalá drevená kazeta s bohatým polstrovaním. Už len pridať na tvrdom kartóne vytlačený certifikát s vlastnoručným podpisom majstra kováča a drahocennosť je na svete. V práci budem opäť hviezdou.

Základ by sme mali, je čas na marketing. Ten je dôležitý, obráťme sa preto na profesionálov. Zalistujú produkt do obrovských on-line shopov, vyrobia stovky pozitívnych recenzií, vytvoria "živé" chaty. Nezabudnú ani na akcie kedy zázračne padnú ceny z 1300,-EUR na neodolateľných 600,-EUR. No nekúpte to...

Zabudli sme na niečo? Aha, taký nepodstatný detail – samotný nôž. Maličkosť, predsa prvý čínsky výrobca nám ho vyrobí za pár šupov. Horšie to bude s kazetou, tá musí byť tip-top. Obal predsa predáva.

Tak takto to v hrubých rysoch funguje. Povedzme si teda, na čo sa sústrediť, aby sme sa nestali obeťou týchto „lukratívnych ponúk“.

1. V Japonsku je síce veľa výrobcov kuchynských nožov, no pokiaľ nie ste zberateľom vyslovene malosériových exotických kúskov, zamerajte sa na osvedčené značky, ktoré majú za sebou určitú históriu. Nie je ich veľmi veľa.

2. Keď si vyberiete konkrétnu značku, kupujte ju od autorizovaného distribútora.

3. Snažte sa získať o predajcovi čo najviac informácii. Môžete si tiež overiť, či je skutočným predajcom danej značky. Stačí osloviť výrobcu.

4. Pokiaľ máte možnosť, prezrite si nôž pred zakúpením.

5. Nepodliehajte recenziám. Často sú umelo vytvorené pre účely marketingu.

Máme tu aj štvrtý prípad potencionálneho rizika. Ide o falzifikáty, alebo dnes tak populárne „fejky“. V Číne alebo na Taiwane vyrobia napodobeninu určitej značky. Pokútni predajcovia sa ich potom pokúšajú predať za „výhodné“ ceny. Ako miesto kontraktácie /skôr miesto činu/ najčastejšie slúžia parkoviská pred nákupnými strediskami. Však čo takto doladiť dnešný nákup? Ak by niekoho hneď neodradil tento spôsob predaja, mala by tak urobiť zjavná odlišnosť od originálov a podozrivo nízka cena. Pozor, týka sa to aj brúsnych kameňov.

Podnetom k tomuto článku sú skutočné prípady sklamaných kupujúcich, ktorí nám priniesli na posúdenie svoje „lukratívne“ nákupy. Prípady sme pozorne preverili vrátane konzultácií s našimi dodávateľmi. Žiaľ, výsledkom bolo sklamanie na oboch stranách. My sme sklamaní z podvodných praktík a kupujúci zo straty značnej finančnej čiastky.

©2010-2018 Copyright Roman Ulík, Nippon Knives, www.japonskenoze.sk, všetky práva vyhradené

Fotografie a texty sú chránené autorským zákonom a ich použitie bez súhlasu autora nie je možné.

oficiálny distribútor pre SR
oficiálny distribútor pre SR
osobný odber v Bratislave
osobný odber v Bratislave
zľavy pre verných zákazníkov
zľavy pre verných zákazníkov
doprava a platba
doprava a platba
viaceré možnosti platieb
viaceré možnosti platieb
Naši partneri

© Japonské nože 2024, eshop na mieru vytvorilo vibration.sk

Technopol International, a.s., Kutlíkova 17, Bratislava 852 50, 0903761001, japonskenoze@technopol.sk